tisdag 27 april 2010

Löpning och änder

Sedan jag flyttade till förorten har den tidigare stadslöpningen bytts ut mot löpning i naturområden. De sjöar jag springer runt är ett av de fågelrikaste stället i Sverige. Det kommer ornitologer från lång väg för att beundra dem. Jag kan nog vid det här laget kalla mig expert på fåglar, fråga mig vad som helst om gräsänders levnadsår. Visste ni förresten att herr And byter sin skrud efter sommaren. Anledningen är att de inte längre behöver vara färgglada för sina honor då de fått sin familj. Det finns alltså bevis på att etablerade par byter ut feststassen mot mjukisbyxor, det kanske gäller oss människor också …
Idag blev det 8 km rätt lugn löpning med solen i ögonen, härligt med vår!

Herr och fru And

2 kommentarer:

  1. Nellet hade lagt upp den här...
    http://raincitystory.com/flash/screenclean.swf
    Härligt med fågelrundan!

    SvaraRadera
  2. vår!!!var ska herr och fru and någonstans?

    SvaraRadera